Тема : “
Старий і
море .” Філософсько-символічна
сутність сюжету . Особливості стилю
письменника .
Людину можна знищити, але
перемогти неможливо .
Е.Хемінгуей
Мета :
розкрити філософсько-символічне наповнення
сюжету твору, окреслити його
художню своєрідність,
з’ясувати особливості творчої
манери письменника,
розвивати вміння аналізувати
художній твір та
робити висновки, виховувати
в учнів мужність, стійкість, сміливість,
нездоланність долі .
Обладнання : портрет Е.
Хемінгуея , виставка книжок ,
ілюстрації до повісті
“ Старий і море”,
музичний супровід, схеми та
таблиці намальовані на дошці, текст
твору .
Основні поняття : повість-притча, алегорія,
Тип уроку : поглибленної роботи
над текстом , урок – дослідження
.
Зміст роботи
І. Організаційний
момент .
Оголошення теми
та мети уроку, запис
у зошит теми
та епіграфу уроку .
ІІ.Основна частина
.
Ернест
Хемінгуей – американський
письменник і журналіст, лаурет Нобелівської
премії, один з
найталановитіших представників літератури
“ втраче-
ного покоління ”.
Його творчість, просякнута пафосом
ствердження моральних засад
життя, справила величезний вплив
на розвиток прози
ХХ ст..
Історія написання повісті “ Старий
і море “, яку сам
автор вважав вершиною
власної творчості,
найкращим, що він міг
створити, досить прозаїчна :
ще у 1936 році
Е.Хемінгуей надрукував у
журналі “ Есквайр “ нарис “ Блакитна
вода “, де
розповів про те, як один
старий рибалка, доклавши майже
героїчних
зусиль, спіймав
велетенського марлина . Втім,
похвалитися своєю здобиччю йому
не вдалося, оскільки на
рибину напали акули . Коли
старого знайшли у
морі,
від марлина злишився
майже один кістяк . У розпачі рибалка
невтішно ридав .
У 1950 р.
Хемінгуей повернувся до
цьго сюжету, поклавши його
в основу
художнього твору
.Так виникла повість,
що згодом дістала
назву “ Старий і море”. Звісно, вона суттево відрізнялся від
колишньої журнальної публікації .
“ Повість “ Старий
і море “, - казав автор, - можна було
розтягнути більш як
на тисячу сторінок ...Інші письменники
роблять це бездоганно ... Ось чому
я спробував піти
іншим шляхом . Я хотів, щоб
прочитане здавалося читачу
пере-
житим, щоб у
нього склалося враження, ніби це
відбулося насправді . Завдання
було дуже важким, і
мені довелося багато
працювати “.
Критики зустріли
твір оваціями . Бурхливою була
і реакція читачів .
У 1952 році 5-мільйонний
тираж журналу “ Лайф ”з повістю “
Старий і
море”
Розійшовся
протягом 48 годин. Уявіть,
що ви
один із перших
читачів твору.
Що б ви
віповіли на запитання
своїх друзів, чи варто
читати цей твір?
Оберіть і продовжіть
один із можливих
варіантів:”Я раджу вам прочитати
цей твір, тому, що ...”, ”Я не
раджу вам читати
цей твір, тому що ...”
Сам автор охаректеризував свій твір
як повість-притчу . З’ясуймо,
що це
означає,
Які її особливості ?
( робота з
таблицею )
РОБОТА НАД ТЕКСТОМ ПОВІСТІ “ СТАРИЙ І МОРЕ “
Повість
написана не звичним
для художнього твору
стилем .
Яким саме
і чому ?
“ Нема на світі
важче справи, ніж писати звичайну
чесну прозу про
людину ...”
Е.Хемінгуей.
Зовні сюжет повісті
доволі реалістичний і
простий : старий рибалка
довгий час повертався з моря ні з чим, мріючи врешті спіймати велику рибину,
коли йому це вдалося, на зворотньому шляху здобич пошматували акули.
Бліц-питання
(дайте відповіді одним словом)
1.
У якій країні відбуваються події? (Куба).
2.
Як звуть головного героя? (Сантьяго).
3.
На околиці якого міста у рибацькому селищі він жив? (Гавана).
4.
Який сімейний стан головного героя? (Вдівець).
5.
Як звали учня старого рибалки? (Манолін).
6.
Скільки днів тривали невдачі рибалки? (84).
Хемінгуей порівнював свої твори з айсбергом, який лише
невеликою частиною виринає із води, а решта схована в океані. Художній текст –
та частина айсбергу, яку видно на поверхні, і читач може лише здогадуватись, що
письменник залишив невисловленим. Тому повість має глибокий символічний зміст.
Вже сама назва «Старий і море» викликає у читача певні
асоціації. Сполучник «і» об’єднує і разом протиставляє ці поняття.
Якими є композиційні особливості повісті?
1.Переддень великого лову.
2.Боротьба за чи з рибиною.
3.Наслідки риболовлі.
Що нам
відомо про старого рибалку?
Зачитайте
його цитатний портрет.
Де і як
він живе?
Зачитайте
опис помешкання старого.
Що про
нього думають мешканці селища?
Чи є
самотнім старий рибалка?
Чому
Сантьяго не може взяти з собою хлопця?
“ Я не
звичайний старий,”- говорить про
себе герой Е. Хемінгуея
Сантьяго .
Поясніть, як ви
розумієте цю фразу
Як почуває себе у морі старий?
Чому Сантьяго називає море у жіночому відмінку на відміну
від інших молодих рибалок?
Чому боїться спіймати велику рибу?
Які думки приходять до старого у морі?
Як він ставиться до спійманої риби?
Які сни сняться старому?
Чому автор так яскраво змальовує напад акул?
Скільки часу пробув старий у морі?
Про що він постійно жалкував?
Яку здобич привіз рибалка на берег?
Чим закінчився, на вашу думку, двобій
Сантьяго з рибою:
поразкою, перемогою
чи “перемогою в
проразці ”? Аргументуйте свою
відповідь.
РОБОТА НАД ЕПІГРАФОМ УРОКУ
«Він побачив, що старий дихає, а тоді глянув на його руки
і заплакав. Потім тихенько вийшов з хатини, щоб принести старому кави, і всю
дорогу плакав.»
Чому плаче Манолін?
Яка роль образу хлопчика у творі?
Старий <->хлопчик
старість<->юність
кінець<->початок
Хлопчик Маолін – продовження старого, його майбутнє, він
забезпечить йому безсмертя, отримавши разом з досвідом і частину душі старого,
якими автор стверджує думку, що сила людства у його ждності.
Які символи
можна виокремити у творі?
В житті (морі) у кожного є своя Риба (мета, ціль), яку
потрібно здобувати, є свої Акули (вороги, перешкоди), і, слава Богу, є свій
Хлопчик (надія на майбутнє, на своє продовження), свої Леви («найкраще у моєму
житті», символ юності, дитинства, щасливих миттєвостей, того, що допомагає
жити).
-
Стверджується думка про взаємозв’язок
усіх мешканців Землі: людей, тварин, птахів, і в той же час один із парадоксів
людського існування: людина змушена вбивати тих, кого любить, хто «дорожчий від
брата». «Як добре, що нам не потрібно вбивати сонце, місяць і зірки, достатньо
того, що ми вимагаємо їжу у моря і вбиваємо своїх братів».
-
Людина – частина природи, частина Всесвіту. Вона
відчуває це і прагне до гармонії з ним.
-
Саме такою повинна бути світобудова: людина у
гармонійному співіснуванні з природою, Всесвітом: небом, сонцем, морем,
птахами,рибами.
-
Вона – не цар, не піщинка – вона рівна серед
рівних.
1) взаємини
людини і природи.
2) проблема
життєвих поразок та перемог особистості.
3) одвічні
спроби людини досягти своєї життєвої мети.
Старий продемонстрував свою професійну спроможність і
моральну велич.
Сантьяго
є «незвичайним старим» - неперевершеним майстром своєї справи і людиною
нездоланної сили волі. І його взаємини з юним Маоліном є своєрідною противагою
стану самотності, пережитої під час морської пригоди. Хлопчик зігріває рибалку
теплом безкорисної любові, щирого поклоніння, ніжної турботи.
Старий і
Хлопчик -> зв’язки духовної спадкоємності поколінь, зв’язки минулого і
майбутнього, що забезпечують безперервність розвитку людства й безсмертя
людяності.
Всепереможним гімном людині звучать у творі слова
старого: «… людина створена не для поразки…»
Людину можна знищити, а здолати неможливо.
«Старий і Море» - у житті немає безвихідних ситуацій,
справжні здобутки особистості вимірюються не зовнішнім успіхом, а внутрішніми
перемогами над собою, що людина здатна гідно протистояти «лихій долі», якщо
залишається людиною.
Саме у ствердженні ідеї моральної непереможності
особистості та оптимістичної віри у безмежні духовні можливості людини полягає
гуманістичний пафос повісті «Старий і море».
Немає коментарів:
Дописати коментар